قانون اضافه کاری

قوانین مرتبط با اضافه کاری

اضافه کار در قانون کار

قانون کار در رابطه با اضافه کاری

 همانطور که در قانون کار عنوان شده است وظیفه دارد که در روز هشت ساعت و در هفته 44 ساعت کارها و وظایفی که به ان داده شده است را انجام بدهد حال اگر کار گر و یا کارمند از این ساعات پیشی گرفته و ساعات بلند تری را به کار بپردازد کارفرما موظف است که ان دستمزد را به کارگر یا کارمند مربوطه بدهد و این قانون در ماده 51 به  قانون اضافه کار پرداخته است.

و ماده 59 اختصاصا در مورد قانون اضافه کار می باشد البته ناگفته نماند که کارگرانی که در هنگام شب در حال انجام وظایف خود می باشند و به کار های خطرناک و زیان باری مشغول هستند و کارگرانی که در رنج سنی 15 تا 18 سالگی هستند اضافه کار به اینگونه افراد تعلق نمی گیرد و ممنوع می باشد و اگر هر کدام از این دسته ها در حین انجام کار مشکلی برایش پیش بیاید و اسیب جدی به ان ها وارد شود کارفرما باید طبق قانون مسئولیت ان را بر عهده بگیرد و خسارت را جبران نماید. طبق ماده 59 قانون کار اضافه کاری به ای صورت است که:

1.کارگر یا کارمند باید موافقت خود را اعلام کند که یکی از مهم ترین رکن های اضافه کاری به شمار می اید.

2.همانطور که قبلا هم اشاره کردیم برای هر ساعت که کارگر یا کارمند متقبل می شود باید 40درصد به ان فرد تعلق گیرد.

3.اضافه کاری که فرد می خواهد متقبل شود نباید از 4 ساعت در روز بیشتر باشد و پیشی بگیرد البته در صورتی مشکلی ندارد که با کارفرما ی خود به توافق رسیده باشند. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که چون حقوق افراد به صورت ماهیانه محاسبه و پرداخت می شود پس در نتیجه به صورت ماهیانه است.

اضافه کاری چیست؟

مقدار زمانی است که فردی فراتر از ساعات کاری عادی کار می کند. این اصطلاح همچنین برای پرداخت دریافتی برای این زمان استفاده می شود. ساعات عادی ممکن است به چند روش تعیین شود:

    طبق عرف (آنچه از نظر جامعه سالم یا معقول تلقی می شود)،

    با اعمال یک حرفه یا حرفه معین،

    به موجب قانون،

    با توافق بین کارفرمایان و کارگران یا نمایندگان آنها.

اکثر کشورهای ملی قوانین کار اضافه کاری دارند که برای منصرف کردن یا ممانعت از کارفرمایان از مجبور کردن کارمندان خود به کار بیش از حد طولانی طراحی شده است. این قوانین ممکن است ملاحظات دیگری را به غیر از نگرانی های بشردوستانه در نظر بگیرند، مانند حفظ سلامت کارگران به منظور ادامه بهره وری، یا افزایش سطح کلی اشتغال در اقتصاد. یکی از رویکردهای رایج برای تنظیم اضافه کار این است که کارفرمایان را ملزم به پرداخت ساعتی بالاتر برای کار به کارگران کنند. شرکت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که حقوق اضافه‌کار بیشتری به کارگران بپردازند که این اضافه کاری باید در فیش حقوقی آنلاین درج شود، حتی اگر طبق قانون موظف به این کار نباشند، به‌ویژه اگر معتقد باشند که با منحنی عرضه نیروی کار رو به عقب روبه‌رو هستند.

نرخ های اضافه کاری می تواند باعث شود کارگران ساعات بیشتری نسبت به نرخ ثابت ساعتی کار کنند. قوانین اضافه کار، نگرش نسبت به اضافه کاری و ساعات کار از کشوری به کشور دیگر و بین بخش های مختلف بسیار متفاوت است. محاسبه آن به چه صورت است؟

محاسبه اضافه کاری به چه صورت است؟

محاسبه آن در قانون کار به این صورت است که ساعاتی که فرد موظف به انجام کار می باشد کامل باشد و اگر ساعاتی که در طول یک ماه باید انجام بدهد کمتر از ساعات اضافه کار خود باشد آن برای آن فرد صورت نخواهد گرفت اگر بخواهیم اضافه کار کارمندان و کارگران را محاسبه کنیم بایستی بعد از اینکه ساعات هر یک از افراد محاسبه کردیم در وهله ی اول باید دستمزد و حقوق هر یک از افراد مشخص شود و 40 درصد را به حقوق آن افراد اضافه می کنند.

در نتیجه به ازای هر ساعت 40 درصد از حقوق یک ساعت کار در مجموع با حقوق یک ساعت کار محاسبه می شود برای این که این موضوع بهتر جا بیفتد بهتر است این مثال را بزنیم اگر یک پرسنل برای هر ساعتی که کار می کند 100 هزار تومان دریافت کند دستمزد ان فرد برای برای یک ساعت کار 140 هزار توان محاسبه می شود.البته محاسبه در حوزه های دیگر کاملا متفاوت با اینگونه محاسبات دارد و هر کدام فرمول به خصوص خود را در بر دارند که هر کدام مستلزم یادگیری است و سوالات زیادی را در بر می گیرد.

تاثیرات اضافه کاری چیست؟

پول اضافی در تعطیلات

دریافت درامد زیاد از طریق اضافه کاری

چک های پرداختی می تواند به ویژه در طول تعطیلات کمک کند. اضافه کاری در تعطیلات یا حوالی آن می تواند با پاداش اضافی از حقوق تعطیلات همراه باشد. برخی از شهرستان 50٪ پاداش برای ساعات کاری تعطیلات می دهند، در حالی که برخی دیگر به کارمند با ساعات تعطیلات بیشتری پاداش می دهند. اغلب این به کارمند بستگی دارد که کدام نوع غرامت را ترجیح می دهد. پول بیشتر می تواند به معنای آرامش بیشتر در تعطیلات باشد، در حالی که زمان تعطیلات بیشتر می تواند به کارمند اجازه دهد زمان بیشتری را با خانواده بگذراند.

فرصت هایی برای تبلیغات

دریافت درامد زیاد از طریق اضافه کاری

کارفرمایان متوجه کارمندانی می شوند که کار می کنند و بدشان نمی آید که دیر بمانند. این کارمندان به عنوان بازیکنان تیم و برخی از سخت کوش ترین افراد در دفتر شهرت کسب می کنند. بنابراین، اضافه کاری می‌تواند یک کارمند را در لطف رئیس و در صدر فهرست برای ارتقا یا افزایش حقوق قرار دهد. حتی اگر کارمند از دریافت حقوق اضافه کاری معاف باشد، دیر ماندن و انعطاف پذیری در دفتر می تواند شانس ترفیع را افزایش دهد. افزایش دستمزد می تواند مزایای مالی بهتری نسبت به اضافه کاری به تنهایی داشته باشد.

هنگامی که کارکنان بیشتری مایل به اضافه کاری هستند، شرکت می تواند از استخدام جدید اجتناب کند. این می تواند به معنای ارائه پول بیشتر به کارمندان فعلی به جای صرف بودجه برای حقوق یا دستمزد ساعتی یک فرد جدید باشد. این شرکت قادر خواهد بود با کمبود کارگر یا دوره های پرمشغله بدون نیاز به استخدام افراد بیشتری مقابله کند. این دارای مزایای متقابل کارمند و کارفرما است.

بهره وری بهتر برای شرکت

مفید واقع شدن برای شرکت

یکی از مزایای عمده کارفرمایان از آن نیروی کار مولدتر است. کارمندان ساعات بیشتری را صرف می کنند و میزان تکمیل آنها را افزایش می دهند. این به شرکت اجازه می دهد تا کالاها یا خدمات بیشتری تولید کند و آنها را با سرعت بیشتری به مشتریان تحویل دهد. هنگامی که شرکت پیشرفت می کند، همه کارکنان آن نیز پیشرفت می کنند. کمک به موفقیت شرکت با آن می تواند در نهایت به کارکنان از نظر ثبات شغلی، افزایش حقوق، پاداش و مشوق ها کمک کند. یک شرکت سودآورتر می تواند به معنای فرصت های درآمد بهتر برای کارمندان باشد. قرار دادن ساعات اضافه کاری می تواند برای همه افراد در محل کار مفید باشد.

زندگی شخصی تحت تأثیر قرار می گیرد

فعالیت زیاد در جهت موفقیت شرکت

جدای از زندگی حرفه ای، زندگی شخصی نیز وجود دارد که توجه یکسان را می طلبد. پس اگر به خودت توجه نکنی; یک روز متوجه خواهید شد که دارید به چیزی تبدیل می شوید که هرگز نمی خواستید یا آرزویش را هم نمی دیدید. همه باید مدتی را در یکی بگذرانند. بنابراین، بهتر است به جای ساعات اضافی یا اضافه کاری، کمی وقت خود را به فکر کردن در مورد خود اختصاص دهید.

بدون زندگی اجتماعی

توجه به کار خوب است، اما مطمئناً برای معتاد شدن به کار مناسب نیست. این به این دلیل است که وقتی تمام روز کار می کنید، چیزی جز کار در طول روز برایتان باقی نمی ماند. دوستان و زندگی اجتماعی تحت تأثیر قرار می گیرند. همچنین، فقط موضوع زندگی اجتماعی تحت تأثیر قرار نمی گیرد، بلکه شما احساس بی حوصلگی و ناامیدی می کنید زیرا کار فقط در اولویت شما قرار می گیرد. هیچ زمانی برای دوستان، خانواده باقی نمی ماند و زندگی اجتماعی به کلی خراب می شود.

بیماری روانی نیز یکی از معایب است

بیماری روانی به جهت کار بیش از اندازه

مغز نیز پس از مدتی از کار می افتد. همچنین نیاز به طراوت دارد. اگر آن را در اختیار بدن و ذهن خود قرار ندهید، حتی در پایان روز هیچ کاری انجام نمی دهید. حتی پس از کار اضافی، شما تعجب خواهید کرد که هیچ کاری انجام نداده اید. که باعث می شود شهرت شما در شرکت پایین بیاید.

کارهای معلق بیشتری وجود خواهد داشت

کار های اضافی بیش از اندازه

وقتی کار تحت فشار زیاد انجام می شود، معمولاً نتایج کارآمدی کمتری به همراه دارد. سرعت کار کند می شود و این منجر به کارهای معلق بیشتری می شود. کارهای معلق در پایان روز انباشته می شوند و مجدداً باید روز بعد ساعات بیشتری کار کنید. تبدیل به یک چرخه می شود و شما نمی توانید از شر آن خلاص شوید. پس قبل از تبدیل شدن به یک چرخه معیوب، بهتر است اضافه کاری نکنید. کار خود را به موقع تمام کنید و سپس بقیه زمان را با خود، خانواده و دوستان بگذرانید. تعادل زندگی کاری شاد را حفظ کنید.

انواع اضافه کاری چیست؟

چندین نوع مختلف اضافه کاری وجود دارد.

این به شرایط و ضوابط قرارداد کارمند بستگی دارد. اضافه کاری باید به صورت زیر تعریف شود:

اضافه کاری داوطلبانه

هیچ تعهدی برای کارمند شما برای اضافه کاری وجود ندارد. انجام اضافه کاری انتخاب کارمند خواهد بود.

به دلیل رد کردن ساعات اضافه کاری نباید با آنها رفتار کمتر مساعد یا حتی ناعادلانه داشت.

اجباری و تضمینی

اینجاست که شما باید اضافه کاری ارائه دهید و کارمند موظف است آن را بپذیرد.

اگر می دانید کارمند شما هر ماه مهلت خاصی دارد، می توانید یک بند اکسپرس را معرفی کنید. این توضیح می دهد که آنها باید هر ماه زمان بیشتری در نزدیکی یک ضرب الاجل خاص کار کنند.

اجباری اما غیر تضمینی

کارفرما ممکن است اضافه کاری را به کارمند ارائه دهد یا ندهد. اما اگر به کارمندی پیشنهاد شود، باید آن را بپذیرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *